"Haza" érkeztünk, amikor eljöttünk ide Polgárra, hiszen a keresztény ember "világpolgár"; minden keresztény közösségben otthon van. – kezdte a Bibliai Esték idei, utolsó alkalmát a Tiszaalpárról érkezett Ágota nővér. Tanúként, tanúságtevőként érkeztünk, mert a világnak nem tanítókra, hanem tanúságtevőkre van szüksége. A misszió mindenki közös ügye, feladatai azonban életállapottól függően sokfélék lehetnek: házasság, család, papság, szerzetesség...
Jelekké kell válnunk, ott, ahová a Jóisten jelként állított bennünket, és azt szeretné, ha világító lámpások lennénk, amelyek a helyes értékeket jelzik és remény adnak azoknak, akik a lélek sötétjében bolyonganak. A kereső emberek szomjazzák az értékeket, szomjazzák az életet. Nekünk igényt, vágyat kell ébreszteni bennük az igazi értékek iránt, hogy aztán készek legyenek tanúságtételünk által befogadni azokat. Ágota nővér tanúságtételében kitért a szerzetesi állapot bemutatására, mely szinte egyidős az evangéliummal. A hármas fogadalmat nem csak a szerzetes éli, illetve nem csak a ők vannak meghívva erre az útra, hiszen minden Isten által adományozott életállapotban megvan, hiszen a házastársak, a családtagok is élik az állapotbeli tisztaságot, a szegénységet és az egymás iránti engedelmességet, még ha nem is ünnepélyes fogadalommal megerősítve. Az igazi missziós lelkület alapja a nyitottság, a hit és a szolidaritás; folytatta Ágota nővér. Beszédében aláhúzta, az időnket adni a legnagyobb ajándék, mert időnk van legkevesebb, de semmivel sem pótolható.
Ágnes nővér vette át a szót, aki a Bencés rend bemutatásával hozta közelebb a hallgatókhoz Szent Benedek karizmáját. Benedek személyes Istenkereséséből forrásozik a rend megalakulása. Az általa alapított közösség életének alapja: "Krisztus szeretetének semmit elébe ne tégy!" A bencés szerzetesközösség egyes monostorai lettek azok a stabil pontok, melyek az egyén, a népek hely- és Istenkeresésének eligazító pontjai lettek. Aztán Berecz Erzsébet Skolasztika életét ismerhettük meg, aki elindítója volt a tiszaalpári tanya-missziónak. Személyében azok a mélyről fakadó és egymástól függetlenül megfogalmazódó vágyak találkoztak, melyek szerették volna a bencés közösség női ágát Magyarországon életre hívni. Celldömölkre vezetnek gyökerei, ahonnan mély hitét, természetes, személyes szeretetét megalapozta. Tanítónői képzettsége segítség volt ahhoz, hogy a Tisza mentén elkezdhesse missziós szolgálatát. Kühár Flóris – ez a méltánytalanul elfelejtett bencés szellemi zseni észrevette benne a hivatás csíráját. Így írt róla: "Érzem, hogy nem közönséges hivatása van, hogy az életet a legkomolyabb szemmel nézi, ezért felelősségem teljes tudatában nyugodt szívvel ajánlom a missziós munkára."
Közben felkérés érkezett az Alföld tanyavilágának missziójára egy jólelkű arisztokrata családtól, Steer Ferencéktől Tiszaugról. Ide érkezett Berecz Erzsébet és kezdte meg áldásos tevékenységét élve az itteniek egyszerű életét, s közben megtanítva őket a betűvetésre, olvasásra, alapvető társasági szabályokra. Ebben a teljes elhagyatottságban a Magyar Afrikában új élet születik lassan. Erzsébet így fogalmazta meg az Oltáriszentség hiányából fakadó fájdalmát: "...elhagyom Istent az Istenért." Ez a szeretetből fakadó és forrásozó misszió 1922-1927 között azt eredményezte, hogy Erzsébet bencés obláta beöltözésével és a Skolasztika név fölvételével 1927. augusztus 1-én közösségi életet kezdhetett 4 társával Tiszaújfaluban. Ezzel hivatalosan is megalakult az első magyar missziós női bencés szerzetesközösség, amely feladatának az Alföld misszióját tekinti.
Benedikta nővér zárta a rend mai feladatainak bemutatásával a képekkel is gazdagított elmélkedés, tanúságtételt. Két alapgondolat jellemzi bencés közösségünk missziós munkáját, ami szeretnénk hogy hitelesen visszatükröződjön mindennapi életünkben: a szeretet missziója és a stabilitásra épülő misszió. Még markánsabban kifejezve a szeretet stabilitására épülő missziós munka.
"A kutat nem lehet feltölteni másból, mint saját mélységeiből" - mondta Ágota nővér az előadás első részében. Nagyon igaz ez a bencés nővérek közösségi életére, apostoli munkájukra. Ezért lényegesnek tartják a közösség belső misszióját, azt, hogy megvalósuljon Szent Benedek kérése: Krisztus szeretetének semmit elébe ne tégy! Illetve: Krisztus szolgálata a másikban.
Különös figyelmet igényelnek közösségükben az idősek, akik jelentős számban vannak jelen. A belső misszió egyéb területei a liturgia, a testvéri közösség. De a missziós feladatukhoz tartozik a 27 fő befogadására alkalmas közösségi házban rendszeresen megrendezett gitáros tábor, fiatalok fogadása, a rendhez tartozó világiak (obláták) lelkigondozása és a hitoktatás, biblia óra valamint az idősek látogatása.
A tartalmas és hiteles tanúságtétel közös imával zárult.